Grød, mælk og madglad baby

20. marts 2021

Alder:
5 mdr.

Grød, mælk og madglad baby

Hej Helen,

Vores søn er simpelthen SÅ klar til at få mad, så vi er gået i gang med formiddagsgrød som han får på ske ved os (men hjælper godt til selv!) og en smule mad til aften i en Kids Me Food Feeder så han selv kan styre det. Han spiser DET HELE. Og drikker vand indtil vi stopper ham.

Det er skønt at han er madglad, men vi er dog udfordret af at han bliver ked af det når han ikke må få mere (lige nu får han cirka 10 gram mel pr portion, med frugtmos topping).

Jeg har i forbindelse med opstart af hans mad et par spørgsmål, jeg håber du kan hjælpe med at afklare:

1. Jeg koger grøden på MM da du beskriver det som en mulighed i din bog og jeg gerne vil skåne maven her i starten. Men ødelægges ...

Annonce

... mælkens egenskaber ved at det bliver kogt?

2. Må jeg genvarme grød fra dagen før hvis det er kogt på MM og det også er tilføjet grøden efter opkog?

3. Hans mave er indtil videre fint i gang og han har fået mad i knap 2 uger med langsomt øget mængde. Han prutter og har afføring cirka en gang i døgnet som har fået en tykkere konsistens. Må vi så godt øge mængden af mad og mælk allerede nu, når han jo beder om det? (Han er 23 uger) Og til hvor meget?

4. Han elsker at drikke vand. Men det skal jo ikke træde i stedet for amning. Kan du give et bud på hvor meget vand han må få i løbet af en dag?

Vi glæder os til at høre dine svar så vi kan komme godt videre på madrejsen.

Venlig hilsen
Christina og familien

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Annonce

Viden om børn:

Øjenbetændelse

Øjenbetændelse kaldes også conjunctivitis. Det er betændelse i øjets bindehinde, som dækker indersiden af øjenlåget og det hvide af øjet.

Der er to former for øjenbetændelse - en mild og en svær.

Den milde øjenbetændelse opstår ofte hos forkølede børn. Øjet bliver let rødt, det løber i vand, og der kommer "gule klatter" i øjenkrogen, især efter søvn. Denne form for øjenbetændelse skyldes virus, som kun er lidt smitsom, og børn med denne form for øjenbetændelse må...

Læs mere i Babylex

Vugge - vugning, bevægelse

At blive vugget, vippet og bevæget er med til at stimulere det lille barns vestibulærsans, også kaldet labyrintsans. Denne sans udvikles tidligt i graviditeten, og det ufødte barn får stimuleret denne sans, når moderen bevæger sig rundt. Når den gravide mor går omkring, så bliver barnet naturligt vugget og bevæget i livmoderen.

Det indre øre består af to dele: Balanceorganet og sneglen (Cochlea). Disse to dele kaldes med en fællesbetegnelse for labyrinten. Balanceorganet består...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Selvom jeg kun har sendt dig to spørgsmål, så kan jeg allerede mærke glæden og roen ved at jeg kan skrive til dig.

Tusind tak!
Hilsen mor til dreng på 7 måneder